Kies wat vaker voor eenzame tijd

Alleen. Afgelopen donderdag was het precies 13 weken geleden dat ik nog eens een hele (werk)dag in mijn uppie thuis was. De kinderen waren naar school, mijn lief uit huis werken en zo had ik het kot voor mij alleen. En man wat heb ik daarvan genoten! ????

Het bijzondere is dat die uitspraak uit de mond komt van iemand die tot een paar jaar geleden niet alleen wou/kon zijn. Ik probeerde me voortdurend te omringen met mensen. En de (eerder zeldzame) momenten die ik in mijn eentje doorbracht, zette ik altijd de radio of tv op om toch maar het gevoel – of eigenlijk moet ik zeggen de illusie – van ‘gezelschap’ te hebben…

Nu heb ik ondertussen geleerd dat af en toe een momentje voor jezelf broodnodig is, hoe graag je je gezinsleden ook ziet of hoe fijn je het ook vindt om connectie te maken met anderen. Maar eigenlijk is alleen zijn nog niet genoeg. Je moet ook zorgen voor voldoende ‘eenzame tijd’ in je leven!

Geen nood als je het nu in Keulen hoort donderen ????. Ik had er tot voor kort ook nog nooit van gehoord. Maar jongens, wat een eyeopener was het toen een collega-coach er in een webinar over vertelde. Eenzame tijd – ook wel ‘witjes’ of ‘no-input-tijd’ genoemd – is tijd waaraan er geen externe breinen te pas komen. In mensentaal: eenzame tijd betekent dat je geen interactie hebt met anderen MAAR ook dat dingen zoals een boek/krant/tijdschrift lezen, door facebook scrollen, een podcast beluisteren,… uit den boze zijn. En nu denk je misschien: “daar komt toch niet altijd een extern brein aan te pas?”, maar dat klopt niet (helemaal). Door je tijd te besteden aan één van die laatste voorbeelden, krijg je wél input, wordt je brein m.a.w. wél geprikkeld en zo kom je dus eigenlijk nooit helemaal tot rust.

Toen ik die uitleg hoorde, begon me heel snel te dagen dat eenzame tijd eigenlijk quasi onbestaande is in mijn leven. En ik begreep ook onmiddellijk dat ik daar dringend iets aan moest veranderen om mijn brein op tijd en stond de nodige rust te gunnen. Alleen zag ik niet meteen hoe ik dat in de praktijk moest gaan brengen. (En dat de coronamaatregelen toen nog op zijn strengst waren, hielp daar uiteraard ook niet bij. Want hoe bouw je eenzame tijd in als je 24/24, 7/7 omringd bent door je huisgenoten?)

Gelukkig volgden er in het bewuste webinar ook enkele suggesties voor de invulling van eenzame tijd:

  • Wandelen (in stilte; alleen!)
  • Tuinieren
  • Opruimen/poetsen
  • Koken/bakken
  • Theetje zetten/iets eten
  • Yoga
  • Joggen/lopen
  • Mediteren
  • Rusten (in de tuin of andere favoriete plek)
  • Creatief bezig zijn (schilderen, pottenbakken,…)
  • Verbouwen/klussen
  • Tijd doorbrengen met je huisdier

Ik werd niet meteen wildenthousiast bij alle voorstellen, maar nam me wel voor om er een aantal uit te proberen. En halleluja, wat een resultaat! Ik leerde al snel dat ik vroeger nooit écht tot rust kwam. Dat ik mijn brein eigenlijk voortdurend vermoeide; ook (of misschien zelfs nét) op momenten dat ik zogezegd aan het ontspannen was. Want ja, ik hou enorm van lezen en bijleren. Ja, ik volg de actualiteit graag. Ja, ik kan genieten van boeiende TedTalks en inspirerende sprekers op YouTube. Maar al dat fraais dat ik dan in me opneem, doet mijn brein in overdrive gaan en mijn to-dolijst exponentieel groeien. Want dan wil ik dat andere boek nog lezen waar naar verwezen wordt in de literatuurlijst of dan krijg ik suggesties op YouTube van filmpjes die me ook kunnen interesseren en ga zo maar door. Wat begint als ‘een leuk tussendoortje om te ontspannen’ eindigt dan al snel in frustratie en een onrust die ik op die momenten soms moeilijk kan ‘pakken’.

Ik die het altijd maar heeft over het belang van ontspanning naast inspanning, die tegen iedereen verkondigt dat je goed voor jezelf moet zorgen, die predikt dat je in moet zetten op het kennen en benutten van je energiegevers,… Ik moest vaststellen dat dat allemaal weinig voorstelt als je geen ruimte maakt voor eenzame tijd.

Dat ene begrip heeft voor mij een wereld van verschil gemaakt en ik vertel er sindsdien over in bijna alle trajecten die mensen bij Consento volgen. En ik hoop stiekem dat het jou ook kan inspireren, want ik weet nu dat eenzame tijd cruciaal is om te voorkomen dat je batterijen leeglopen!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Recente reacties

    Stress, overspannen
    of burn-out?

    Iedereen heeft wel eens stress. Dat hoort nu eenmaal bij het leven. Maar wanneer ga je erover en kan stress je ziek maken en in een burn-out resulteren?
    Vraag het e-book aan en doe de test! Zo krijg je een betrouwbare indicatie van overspannenheid en burn-out.