Hou jij je (stress)problemen ook zelf in stand?

Ik zou heel neerslachtig kunnen worden van alle miserie die ik mijn cliënten hoor vertellen. Ik zou cynisch kunnen worden over hoe het er aan toe gaat op vele werkvloeren. Ik zou kunnen concluderen dat het allemaal geen zin heeft, als ik zie welke problemen mensen allemaal gepresenteerd krijgen in hun leven.

Maar ik kies er, heel bewust voor, om elke keer weer te focussen op het goede. Om te kijken naar de stappen die cliënten zetten. Naar de moed die ze tonen en naar het doorzettingsvermogen dat ze aan de dag leggen om kleine of grote dingen in hun leven te veranderen.

Door die houding aan te nemen, krijg ik heel veel voldoening uit mijn job, want het is een eer om aan iemands zijde te mogen staan en een steentje bij te kunnen dragen aan een succesverhaal. Maar door het positieve te bekrachtigen, gebeurt er ook iets moois bij de cliënt. Ze zien (terug) mogelijkheden en oplossingen en herwinnen stilaan het vertrouwen dat ‘het’ gaat lukken, wat die ‘het’ dan ook mag zijn.

Wat je aandacht geeft, groeit. Dat geldt voor goede dingen, maar jammer genoeg is dat voor de slechte zaken niet anders. Eigenlijk houden we met z’n allen onze problemen in stand door er telkens weer over te klagen, te piekeren of de moeilijke of vervelende situaties steeds opnieuw af te spelen in ons hoofd.

Mocht ik jouw gedachten kunnen lezen, zou ik onderstaande hersenspinsels dan tegenkomen?
“Ik moet toch echt dringend iets aan mijn stress gaan doen in 2020!”
“Ik ervaar echt nooit rust. Voor elke taak die ik afvink van mijn to-dolijst, komen er minstens 2 nieuwe in de plaats.”
“Ik loop voortdurend achter de feiten aan, terwijl ik in mijn hoofd altijd al 10 stappen vooruit denk.”
“Waarom lukt het me toch niet om wat meer balans te krijgen in mijn leven? Ik heb er al zo veel over gelezen, maar krijg het niet voor mekaar om er ook echt iets aan te doen.”

Ja, die gedachten herken je? Wel, dan ben je zó hard aan het focussen op het negatieve dat het geen wonder is dat er niks in de positieve richting lijkt te veranderen. Zoals ik hierboven al schreef, groeit alles wat je aandacht geeft en hou je eigenlijk je problemen in stand. Als je het anders wil, zul je dus moeten leren om te zien wat je wél al goed doet op het vlak van stressbeheersing.

Ga daarom eens na wanneer je het hoofd rustig hield en op een gepaste manier reageerde. Onderzoek eens hoe de stresskip in jou verschilt van die evenwichtige persoon die je ook soms kan zijn en sta eens stil bij wat je daaruit kan leren. Je zal zien dat het eigenlijk nog niet zo slecht gesteld is met die stressbeheersing van je. Maar natuurlijk, zoals Mark Uytterhoeven ook al wist, alles kan beter. Alleen heb jij de keuze: focus je op de slechte ervaringen of focus je op het groeipotentieel? Kies stresswijs zou ik zeggen… ????

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Recente reacties

    Stress, overspannen
    of burn-out?

    Iedereen heeft wel eens stress. Dat hoort nu eenmaal bij het leven. Maar wanneer ga je erover en kan stress je ziek maken en in een burn-out resulteren?
    Vraag het e-book aan en doe de test! Zo krijg je een betrouwbare indicatie van overspannenheid en burn-out.